×

V červenci znovu vysejte zdravou a chutnou červenou řepu, připravíte z ní lahodný salát i zdravé smoothie

Červená řepa obsahuje poměrně málo vitamínů, zato ale neuvěřitelné množství minerálních látek, pro které je vysoce ceněna - hodně železa, vápníku, fosforu, hořčíku, mědi, draslíku, zinku a menši množství dalších prvků.

Přínos pro zdraví

Řepa je výborným detoxikačním prostředkem, čistí tělo od těžkých kovů a radioaktivních látek, je vhodná při ozařování a chemoterapii, dně, revmatismu, ekzému, lupénce a dalších kožních problémech. Dále regeneruje játra poničená drogami, léky, alkoholem nebo po žloutence – její účinek je tak razantní, že se mohou zpočátku objevit i bolesti hlavy, rýma nebo pálení kůže, to je ovšem pouze důsledek důkladné očisty a příznaky časem samy odezní. Zlepšuje krvetvorbu, léčí anémii, regeneruje cévy, zlepšuje jejich pružnost a pevnost, zlepšuje krevní oběh, snižuje cholesterol a je vhodná při veškerých kardiovaskulárních onemocněních jako je srdeční ischémie, vysoký tlak, křečové žíly, hemoroidy, arterioskleróza.

Pozor – řepu není vhodné konzumovat při nemocech ledvin a žlučníku.

Pěstební nároky

Na půdu nemá řepa příliš velké nároky a lze říci, že se jí daří ve všech polohách. Při časných jarních výsevech předčasně vybíhá do květu a méně odolává mrazu, zato uprostřed léta ji vypěstujete snadno. Chceme-li urychlit vzcházení, můžeme semínka předem namočit na 24 hodin do teplé vody nebo heřmánkového nálevu, klíčí podstatně lépe a dříve. Semena vyséváme do „hnízd"" po 2, když rostlinky vzejdou, necháme pouze jednu, ideálně tu, co má nejtmavší barvu. Jestliže ji budeme sklízet průběžně (protrhávat), můžeme nechat i menší rozestupy mezi rostlinami.

Zálivka není potřeba, pouze v hodně parném a suchém létě. Přímé hnojení řepa nesnáší, můžeme ji občas zalít kopřivovou jíchou, ale máme-li dobře připravenou půdu, není třeba hnojit vůbec. Dobře jí dělá mulč z posekané trávy, který nám ulehčí od pletí, drží v půdě vlhkost a postupným rozkladem dodá i potřebnou výživu.

„Podušené listy nahradí špenát, čerstvé můžeme přidávat do salátů nebo do smoothie.“

Vegetační doba salátové řepy je 90–140 dní, z nových odrůd je vynikající Kahira, Monika, či Pablo F1, ze starších pak oválná Renova. Podušené listy nahradí špenát, čerstvé můžeme přidávat do salátů nebo do smoothie. Ze šťavnatých bulviček řepy připravíte zdravý salát i smoothie, lahodné jsou vařené a pečené. Řepu je možné i nasušit, pokud ji nakrájíme na tenké plátky a usušíme v sušičce nebo na plechu na topení, můžeme ji chroupat místo brambůrků večer u televize, kdo má rád pikantnější chuť, může plátky před sušením i osolit a okořenit.

"

Podobné zboží

Menu

Menu

Menu

Založte si u nás účet a uložte si Vaše oblíbené zboží

Přihlásit se